måndag 22 mars 2010

Kaffe?

Jatack men jag vågar inte sluta vagga Orion, äntligen har han tagit en liten paus den lilla grisen.
Igår var det nästan bara gnäll från hans sida och jag hoppas att han kan sova lite mer idag och inte bli så övertrött.
För sova det vill han inte några längre stunder än ca 20 minuter för då är man klarvaken igen och vet inte riktigt vad man vill! ska man äta? skratta åt mamma som försöker trösta mig eller ska man bara gråta lite?.
Lilla stackars gubben det kan inte vara lätt när man inte vet vilka gränser man har än.
Fast det är knappast så att man vet det som vuxen heller ibland utan det där med gränser är nog något man tampas med resten av sitt liv då gränserna alltid förändras.
Jag kommer själv ihåg när jag var liten och jag stannade uppe lite för länge och oj vad ledsen man kunde bli då! och inte kände man av tröttheten heller förrän man hade slocknat utan att veta ordet av det.

Imorgon är Orion hela 7 veckor fyllda, man räknar fortfarande dagarna men samtidigt så har det gått så snabbt.
Idag har han dessutom bytt blöjstorlek! stora killen!.
Dem flesta som träffat Orion och har en uppfattning om spädbarn tycker att Orion är väldigt rejäl och utvecklad för sin ålder och hans stolta föräldrar håller bara med.
Man kan inte annat än le inombords när man får höra hur stadig och frisk han ser ut, en riktigt stark och kry liten pojk!.
Och jag kan inte känna mig annat än glad när han ökar så stadigt i vikt för det innebär inte annat än att allt står bra till.
Jag vet att han får i sig tillräckligt med mat, att han kan äta sig mätt och att han inte är sjuk så länge han har sådan god aptit som han har nu.
Även om han strular lite ibland vid bröstet de sista dagarna som varit har han ändå fått i sig nog med mat, det handlar inte om hunger tror jag utan han är inne i en av sina tillväxtstadier som gör att han ska snutta lite extra så jag producerar lite mer mjölk.
Jag vet att både jag och Anders blir trötta på kvällarna de dagar han har hållit på som värst och varit kinkig och det är inte så konstigt men vi vet att det antagligen går över snart.

Förresten så skulle jag gärna vilja ha lite tips på nyttiga, goda och billiga middagsrätter då jag lider av idétorka just nu så publicerar jag även de bidrag jag får in.
Det skulle verkligen vara tacksamt!.

Ps. jag tog risken och gick och gjorde en opp kaffe och två mackor och jag klarade mig! Ds.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Potatis o purjolökssoppa.
En påse pot.o purjosoppa kokas upp.
Tillsätt ett par tärnade råa potatisar. Skär ett pkt crabsticks i små bitar o rör ner i soppan före servering.

Enkel pasta
Koka pastan som vanligt. Rör ner 1 pkt bacontärningar o värm ordentligt.
Krydda med svartpeppar o rör ner 2 äggulor före serveringen.

Strömming
Är billigt om ni får tag i det.
Panerad stekt strömming är gott!

Kram
M

Moster Fia sa...

En favorätt:

Pasta m pesto, rödlök, fetaost, gurka och svarta oliver. Krydda m lite allroundkrydda å ev. salt å peppar. Rör ihop ingredienserna efter tycke å smak!