onsdag 29 september 2010

Bus i vårat hus!

Japp non-stop nu på morgonen vilket antagligen också kommer resultera i ett par blåmärken för en viss liten kille som betett sig som om han vore gjord av dynamit! men lekt det har vi gjort..hela morgonen och han är väldigt glad idag...ja just nu iallafall och jag får hoppas att det goa humöret håller i sig tills läggdags!
Nu ska jag berätta lite om Orions utveckling som ibland tar bautasteg:

*Han har blivit väldigt pratglad av sig..på gott och ont för han tycker också om att ge ifrån sig gälla glädjeskrik som riktigt skär i öronen och det är inte det härligaste att lyssna på när man känner sig lite trött i huvudet men jag lyssnar hellre på glädjeskrik än ledsengråt tusen gånger om för det gör ont i hjärtat på mig när han är ledsen över att något är fel.
*Han står gärna upp mot möbler m.m och tar ibland myrsteg.
*Idag stog han helt själv ett par sekunder (utan att märka det) när jag släppte honom (redo att ta emot såklart).
*Han äter 8 månaders mat nu och har inga större problem med magen längre.
*Han sover lite bättre än tidigare (Peppar peppar!) men vissa bättre är bättre än andra.
*Just nu har han en period där han inte tycker om att sitta i vagnen...jag funderar på att skaffa en sulky snart för jag tror han skulle sitta bättre i en sån och den är inte lika klumpig som barnvagnen vi har haft hittills.
*Han känner igen nya ansikten och han är vaktsam mot nya personer och blir mer och mer mammig och pappig.

Det man kort och gott kan säga om Orion är att han är en energiknippe och ibland kan man tro att han snott lite kaffe från sin mamma och glad är han...och frisk som en nötkärna och han är viljestark som den lilla Oxe han är!
Sedan så var vi ju i kyrkan igår och det gick bra trots att Orion egentligen skulle behövt sova fast han var glad ändå.
Efter andakten så gick vi till barnens lekrum och Orion har en favoritleksak där som är en larv på hjul och han älskar att jaga den! och så kom det en annan, lite äldre bebis som ville leka med den men Orion var snabbt där och slet den ur händerna på händera på henne och hon blev ledsen men Orion är ju för liten för att förstå sig på sådant än.
Och ibland tror jag att många tror han är äldre än vad han egentligen är och det är inte alltid positivt för jag känner att jag kan få lite trötta blickar från andra mammor när Orion kör sitt race.
Just tisdagsgruppen är jag inte så förtjust i och jag har svårt att se att vi skulle få några vänner därifrån men jag har bättre hopp om måndagsgruppen som har lite yngre mammor och barn i hans egen ålder.
Men jag ska nog fortsätta gå dit på tisdagar också för Orions skull och han tycker ju det är kul att få leka lite i andra miljöer förutom vårat hem.

Ska han inte sova snart?

1 kommentar:

Moster Fia sa...

Ja många bra förändringar, d går i rätt riktning! :)