tisdag 30 mars 2010

Blä.

 Först och främst:
Grattis Orion som fyller 2 månader idag! mamma och pappa kan inte bli stoltare över sin lilla skitunge!.

Eftersom Orion har verkat lite mindre orolig på kvällarna gjorde vi ett försök igår att gå och lägga oss alla tre samtidigt och det funkade....inte alls.
Orion började galltjuta och sprattla som besatt så Anders fick ändå ta sitt nattpass.
Jag vet att en del barn sover skitdåligt på nätterna och att det nog kommer ge med sig förr eller senare men jag blir väl orolig för att vi "sabbar" det mera när Anders går runt med honom halva nätterna för att han ska vara lugn och tyst.
Sedan tycker jag inte om att Orion sitter för mycket i Babybjörnen för den är inte så bra för ryggen och Manducan har vi inte fått bukt på än och när vi testat på Anders har den suttit konstigt eller så har Orion blivit super förbannad.
Det ser inte ut som han sitter bekvämt i den alls utan att han hamnar lite på snedden.
Om jag inte får bukt på den idag så skickar jag nog tillbaka den och testar en bärsjal istället, men det är synd för jag har bara hört hur otroligt bra Manducan är så man tycker att den borde funka.

Tillbaka till sömnen så kommer det aldrig funka som det ser ut nu om Anders börjar jobba igen för så här är det:
Orion är numera väldigt pigg på dagarna och ibland sover han knappt alls och när han är vaken vill han oftast vara med och blir lätt ledsen om han blir understimulerad eller överstimulerad och det är väldigt förståeligt när han är så nyfiken på allt nytt omkring honom.
Sedan mot kvällen så brukar han bli mera aktiv än innan och sover oftast då inte alls och sedan får Anders vanka av och an med honom framtill sent på natten innan jag tar över och om vi har tur kan han sova 2 timmar bredvid mig efter jag har ammat honom men vill sig inte det så får jag var uppe med honom från 4-tiden ungefär och då är det alltid någon som är konstant vaken med honom.
Det känns som om man ska försöka vänja honom med at koppla natten till att sova med eller utan babybjörnen eller vaggning i flera timmar.
När jag läser om de flesta andra bebisar i hans ålder verkar det ändå som att de flesta kan se ett mönster i deras barns sov vanor men det kan jag inte med Orion utan det är olika från dag till dag och det känns så stressigt..gör man något fel?.
Obs! jag klagar inte på sömnbrist eller gnäller om att vi inte får sova för med det systemet vi kör med nu gör att både jag och Anders får ostörd sömn men det funkar inte i längden.
Ska man bara fortsätta som man gör nu och vänta på att han ska mogna till lite så att han inte är lika orolig för kvällen?
För det verkar inte ens gå att försöka nu för han skriker som galen på kvällarna om man inte går runt med honom som Anders gör och med tanke på hur lyhört det är i dessa lägenheter så vill man inte låta honom skrika mer än behövligt, speciellt inte på nätterna.
Men det löser sig på ett eller annat sätt..ellerhur?

Idag händer det inte mycket förutom att Orion ska på ett läkarbesök för sin 2 månaders hälsokontroll, får återkomma med det senare när jag har ork.
För hela min psykiska hälsa går på sparlåga just nu.
Jag är konstant orolig och har en enorm lappsjuka samtidigt som jag känner mig konstant trött och orkeslös.
Sedan känns allt så likgiltigt..som om jag inte kan glädja mig fullt ut och jag skäms för det för jag älskar verkligen min familj och jag vill inte att någon ska känna eller tro att jag är olycklig på grund av någon för så är det verkligen inte.
Jag önskar att jag hade någon som jag kunde prata med och någon vän för som det är nu så har jag ingen att umgås med förutom Anders och hans vänner.
Det är väl inte så roligt för Anders heller att känna att om han åker iväg någonstans så vet han att jag kommer sitta där helt själv hemma utan någon att bjuda hem eller åka över till och hälsa på.
Jag får väl skylla mig själv.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

Undrar om inte Orion har kolik eller nåt som liknar det efetersom han skriker så mycket...verkar det som om hans mage krånglar?
Tråkigt att du inte mår så bra,hoppas allt löser sig till det bästa för er alla.
Kram mormor E

Moster Sofia sa...

Önskar att jag kunde göra nåt för dig sis! Hade varit lättare om vi bott närmare varann...
Stor kram!

PelleP sa...

Frågan är varför Orion skriker när ni lägger honom. Är det för att han har ont i magen, eller är det för att han har blivit van vid att det skall gunga när man skal sova. Kan ni inte fråga honom???
Nei, det går ju inte! Ganska frustrerande, eller hur!?
Av och til spände sig Oskar väldigt, då tror jag att han hadde ont och det måste gunga mycket för att han skulle lugna sig. Efterhand tror jag att det var mindre för att han hadde ont och mer för att det blivit en vana. Det blir kanske ungefär som att vänja dem av med nappen. Det kräver lite.
Kanske ni skulle säga ifrån till grannarna att det kommer till att bli en del skriking i några dagar? Det är skitjobbigt att höra ditt barn skrika och inte ta upp honom, men man får försöka att tänka på att det är för hans eget bästa.
Oavsett vad ni gör så "sabbar" ni inte något gjenom att visa Orion omsorg. Klarar ni inte avvänjningen nu så är det kanske för tidig, då kan ni ta det senare. Vi höll på längre än två månader, men det kan ju vara att vi hadde sluppit det om vi orkat avvänjningen lite tidigare.
Det enda jag vet är at det blir bra!

Anders sa...

Jo vi fick rådet idag av familjepsykologen att inte gunga honom när han gnäller lite i vaggan, så det är ju lite kul att du sade det nu.

För sent!!!!! Tack så jävla mycket. :)

Så prövar det just nu, och han verkar inte gnälla så mycket ännu så länge....vi får la se.

PelleP sa...

Jag tror inte at det är för sent. Min teori är at gungandet lindrar magknipen de första veckorna, men det blir en "medisin" som barnet blir "avhängig" av så at det fortsatt kräver att bli gungad när magen inte är ett problem längre. När Oskar spände sig som en fjäder och vred på sig som i smärtor så lungnade han sig när jag gungade honom kraftigt, inget annet hjalp.
Precis som ni så hade vi den "lyxiga" situationen att jag kunde vara hemma, så att vi kunde "jobba skift". Jag tror at det kan göra att man rätt och slätt orkar "för mycket", det blir lättare att bära runt på ungen än att hålla ut att höra honom gråta.

Vänliga hälsningar
fabror amatörpsykolog