tisdag 6 april 2010

Sol!

Jag ska försöka få med mig barnvagnen i bilen sen när vi åker till läkaren med Orion i eftermiddag om det fortsätter vara såhär fint väder så vi kan ta en promenad inne i Alvesta!.
Och nej, Orion är inte sjuk..bara rutinkontroll, jag trodde nämligen det var förra tisdagen vi hade tid där men det var denna vecka.
Jag har inte lagat mat på flera dagar och det har faktiskt varit skönt att slippa all disk.
Gjorde fisksoppa igår men jag vet inte om man kan klassa det som en riktig middag...men nu måste jag skräpa till mig lite och se till att äta lite bättre igen för man har slappat lite när det kommer till näringsintaget under påsken.
Mer grönt åt folket! älskar min broccoli och squash.
Det hade varit ännu enklare om Anders tyckte om tomater och paprika...men men...
Ni som läser får gärna lämna förslag på nyttigheter i kommentarfältet då både jag och Anders skulle behöva en liten energikur och jag lider alltid var idétorka.

Och Orion mår bra fast han verkar vara inne i någon gnällfas just nu där han inte vill sova så mycket så man måste gå runt med honom.
Så fort jag lägger ner honom så gallskriker han just nu och det är inte så kul direkt men jag tror det lugnar ner sig snart, han är nog inne i något språng.
Fast gudarna ska veta att han är riktig underbart söt och rolig när han är på gott humör!.

Förresten så berättade jag tidigare att Orion är född i Oxens år och läs det här:
En berättelse av den romerske poeten Ovidius säger att Orion föddes när Jupiter, Neptunus och Merkurius var i Beotien.
De kom till en hydda där en gamling bjöd dem till att äta och han förärade dem genom att slakta en oxe.
Gamlingen berättar att hans högsta önskan var att få en son, men problemet var att han inte hade någon hustru.
Gudarna tackade för maten genom att slänga sitt vatten på oxhuden och säga till gamlingen att gräva ner den i jorden och gräva upp den igen om nio månader.
Gamlingen gjorde som gudarna sade och efter nio månader grävde han upp skinnet som då hade förvandlats till den nyfödde Orion.
Sedan är Orion också född i Vattumannens tecken och Orion i mytologin är son till havsguden Poseidon.

Är det en halvgud vi har i hushållet i modern ertappning? han skriker iallafall lika högt som en ibland.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker naturligtvis att Orion är väldigt speciell men det kanske alla mormödrar tycker om sina barnbarn...
Spännande med mytologi...vi får se om Orion blir lika stor och stark som sin namne Orion- den store jägaren.

Förslag på nyttigheter är att ni gör en fruktsallad, det är alltid gott.
Eller en wok på färska grönsaker och fisk eller kyckling...
Kram E

Moster Fia sa...

Jo Gud har nog en särskild plan för just lille Orion =)

Tips:
Sallad: Med tonfisk, isbergssallad, gurka, etc å ris. ha ägghalvor å nån nyttig dressing till.
Nyttig soppa: Gula linser, lök, spiskummin, sal, vitpeppar å blomkål. Koka upp linserna å fräs kryddor å grönsaker innan man blandar i d m linserna.
Efterrätt: Blanda turkisk yoghurt med lite florsocker. Häll över t.ex. valnötter å sist ringlar man över flytande honung.
Mums!